Η OpenAI, τον Νοέμβριο του 2022, παρουσίασε το ChatGPT, ένα chatbot που έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί κείμενα παρόμοια με αυτά που γράφουν οι άνθρωποι. Ύστερα από την αρχική στήριξη, πολλές ήταν οι φωνές ανησυχίας σχετικά με τις επιπτώσεις του στην εκπαίδευση. Σήμερα, έχει γίνει κατανοητό ότι η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει σχεδόν όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες και ότι ο χρόνος για εξοικείωση έχει έρθει.
Η καθηγήτρια Γλωσσολογίας Ζωή Γαβριηλίδου τόνισε σε πρόσφατο βιβλίο της ότι η εκπαιδευτική κοινότητα εξετάζει ενδελεχώς το ρόλο του εκπαιδευτικού στο νέο “έξυπνο” σχολείο. Όπως λέει, ο δάσκαλος θα παραμείνει στο επίκεντρο της διαδικασίας, αλλά οι μαθητές θα χρειάζονται καθοδήγηση ώστε να μπορούν να αξιολογούν κριτικά την πληροφορία που προέρχεται από το ChatGPT.
Σημαντική είναι και η προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών για να ενσωματωθούν οι νέες αυτές τεχνολογίες. Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Καρπούζης επισημαίνει ότι η AI χρησιμοποιείται ήδη για τη βιβλιογραφική επισκόπηση και τη βοήθεια φοιτητών κατά τη διάρκεια εξετάσεων, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με την ενδεχόμενη λογοκλοπή.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης διερευνά την δυνατότητα κάθε μαθητή να έχει τον προσωπικό του ψηφιακό βοηθό, έναν chatbot που θα τον υποστηρίζει φέρνοντας την προσωποποιημένη μάθηση στο προσκήνιο. Στην κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα αναγνωρίζει την ανάγκη επανεκπαίδευσης των πολιτών ώστε να αποκτήσουν νέες δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν στις αλλαγές της αγοράς εργασίας.
Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι η συμμετοχή στην παγκόσμια συζήτηση για τη διακυβέρνηση της τεχνητής νοημοσύνης επισημαίνει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που φέρνει η τεχνολογία στην εκπαίδευση και τις κοινωνίες γενικότερα. Ο καθηγητής Γιώργος Παγουλάτος υπογράμμισε ότι η ταχεία ανάπτυξη της AI απαιτεί να μπουν κανόνες που να καλύπτουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την τεχνολογία, παράλληλα με το γεωπολιτικό ανταγωνισμό που αναδύεται.
Πηγή: kathimerini.gr