Αύξηση Χρηστών Ηλεκτρονικών Αγορών στην Ελλάδα και Προβλέψεις Ανάπτυξης για το 2024
Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων το 2023 ανέρχεται στο 58%. Αυτό δείχνει ότι το ποσοστό παρέμεινε σταθερό σε σχέση με το 2022, με τις επισημάνσεις για το 2024 να είναι παρόμοιες. Παράλληλα, η πρόσβαση στο Διαδίκτυο στην Ελλάδα έχει ελαφρώς ενισχυθεί, φτάνοντας το 86%, σε σύγκριση με το 84% το 2022. Για το 2024, προβλέπεται αύξηση στο 88%. Είναι ενδιαφέρον ότι το 2019, πριν την πανδημία, το ποσοστό των ηλεκτρονικών αγοραστών ήταν μόλις 39% ενώ η πρόσβαση στο Ιντερνετ ήταν 76%.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και άλλων οργανισμών για το 2024, το ηλεκτρονικό εμπόριο B2C στην Ευρώπη σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3% το 2023, σε σύγκριση με 2% το 2022. Ο ονομαστικός κύκλος εργασιών αυξήθηκε από 864 δισ. ευρώ σε 887 δισ. ευρώ, ενώ ο πληθωρισμός μειώθηκε από 8,5% σε 6,1%. Ωστόσο, σημειώνεται ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει μείνει ανεπηρέαστο από τις πληθωριστικές πιέσεις, καθώς αναμένονται προσαρμογές στην κατανάλωση.

Η Δυτική Ευρώπη, με την μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου B2C, παρουσίασε μια μικρή μείωση 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισ. ευρώ, ενώ η Νότια και η Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης 14% και 15% αντίστοιχα. Η Κεντρική Ευρώπη αύξησε τα έσοδά της κατά 8%, ενώ η Βόρεια Ευρώπη σημείωσε πτώση 5%.

Επιπρόσθετα, παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η πραγματική αύξηση των πωλήσεων στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφει μείωση 3% το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Το 2024, με εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό κατά μέσο όρο 2,7%, αναμένεται αύξηση 5% στο ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο έντονος ανταγωνισμός από παίκτες εκτός της Ε.Ε., κυρίως από την Ασία, προσθέτει επιπλέον προκλήσεις στον τομέα.

Τέλος, το 2023, το 71% του ευρωπαϊκού πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών πραγματοποίησε αγορές μέσω Διαδικτύου, ελαφρώς αυξημένο από το 69% του προηγούμενου έτους. Οι χώρες με την υψηλότερη διείσδυση e-shopper είναι η Ολλανδία (92%) και η Νορβηγία (91%), ενώ οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά περιλαμβάνουν τη Μολδαβία (26%) και το Μαυροβούνιο (29%).

Πηγή: kathimerini.gr