Μέτρα κατά της Εισιτηριοδιαφυγής στην Αθηναϊκή Συγκοινωνία
Η λειτουργία των ηλεκτρονικών πυλών εισόδου και εξόδου της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά έχει ξεκινήσει, με στόχο την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής, ένα πρόβλημα που ταλανίζει τις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας. Αν και δεν έχει προσδιοριστεί η πραγματική έκταση του προβλήματος, οι αρμόδιοι φορείς προχωρούν σε μέτρα για την αντιμετώπισή του. Οι νέες πύλες έχουν ύψος 1,80 μέτρα, καθιστώντας δύσκολη την υπερπήδησή τους, και εκτιμάται ότι θα περιορίσουν τη δυνατότητα παράνομης πρόσβασης στο μετρό.

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του ΟΑΣΑ, η εγκατάσταση του εξοπλισμού στους έξι σταθμούς της επέκτασης ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2024, και περιλαμβάνει 73 ηλεκτρονικές πύλες και 46 συσκευές αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων. Ωστόσο, η πλήρης λειτουργία των πυλών καθυστέρησε περίπου έξι μήνες.

Η ενδυνάμωση του σώματος των ελεγκτών της ΣΤΑΣΥ είναι επίσης σημαντική, με τον αριθμό τους να έχει αυξηθεί από 45 σε 117 από το 2022. Τα πιο πρόσφατα στατιστικά δείχνουν ότι οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 56,3% σε σχέση με το προηγούμενο οκτάμηνο, με τις βεβαιωμένες παραβάσεις να καταγράφουν αύξηση 80,6%.

Ακόμη, από τις αρχές του μήνα εφαρμόζεται πιλοτικά η είσοδος των επιβατών από την μπροστινή πόρτα σε 19 λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας, με σκοπό να ενισχυθεί ο έλεγχος της εισιτηριοδιαφυγής. Ενώ το μέτρο αυτό είχε δοκιμαστεί στο παρελθόν χωρίς επιτυχία, τώρα οι ελεγκτές είναι παρόντες σε αυτές τις διαδρομές για να διασφαλίσουν την τήρηση των κανόνων.

Επιπλέον, οι ειδικοί εκφράζουν ανησυχία για την εφαρμογή αυτού του μέτρου σε γραμμές με αυξημένη επιβατική κίνηση κατά τις ώρες αιχμής, καθώς υποστηρίζουν ότι μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στα δρομολόγια εξαιτίας της επιβάρυνσης και της υποστελέχωσης. Στη Θεσσαλονίκη, πάντως, οι πρώτες ενδείξεις από την εφαρμογή παρόμοιου μέτρου έδειξαν αύξηση 30% των εσόδων του ΟΑΣΘ.

Η εφαρμογή των μέτρων υπόσχεται να ενισχύσει την εισπραξιμότητα των εισιτηρίων και, σε συνεργασία με την αύξηση των ελέγχων, να συμβάλλει στην καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Πηγή: kathimerini.gr