Η Αυξανόμενη Τάση του Delivery και Οι Επιπτώσεις στις Διατροφικές Συνήθειες των Ελλήνων
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οι παραγγελίες φαγητού επικεντρώνονταν σε συγκεκριμένες περιστάσεις, όπως η προβολή μεγάλων αθλητικών γεγονότων ή ο μουσικός διαγωνισμός της Eurovision. Σήμερα, ωστόσο, είναι συχνό φαινόμενο να παραγγέλνουν πολλοί φαγητό 2-3 φορές την εβδομάδα. Αυτή η αλλαγή οφείλεται στις ανατιμήσεις στην εστίαση, στον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο και στην εκρηκτική αύξηση των ηλεκτρονικών πλατφορμών παραγγελιοληψίας. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί η δημιουργία dark kitchens, δηλαδή εστιατορίων που λειτουργούν αποκλειστικά για delivery, χωρίς φυσικό χώρο υποδοχής πελατών.

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η μέση ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη για πρόχειρα φαγητά το 2023 ανήλθε σε 151,90 ευρώ, αυξημένη κατά 39% σε σχέση με το 2022. Από το 2009, η συγκεκριμένη δαπάνη έχει σχεδόν τριπλασιαστεί, αποδεικνύοντας την έντονη στροφή στην κατανάλωση έτοιμων γευμάτων.

Ταυτόχρονα, η διανομή έτοιμων γευμάτων απέκτησε κομβικό ρόλο κατά τη διάρκεια των lockdowns, καθώς ήταν η μοναδική λειτουργούσα υπηρεσία εστίασης. Η συμμετοχή των επιχειρήσεων στις ψηφιακές πλατφόρμες αύξησε την διαθέσιμη διάρκεια υπηρεσιών σε σχέση με το παρελθόν.

Η Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ για το 2023 καταδεικνύει ότι οι νοικοκυριά έχουν περιορίσει την κατανάλωση βασικών τροφίμων, προκειμένου να καλύψουν άλλες βασικές ανάγκες. Παρά την μείωση των ποσών, η μέση μηνιαία δαπάνη δεν μειώθηκε, λόγω των ανατιμήσεων στην αγορά. Συγκεκριμένα, οι καταναλώσεις για ελαιόλαδο, κρέας και φρούτα έχουν πέσει, ενώ οι δαπάνες για αυτά τα είδη έχουν αυξηθεί.

Αυτές οι συνήθειες σχετίζονται με τη βαθύτερη οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, και οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι καταναλωτικές προτιμήσεις έχουν μεταβληθεί. Οι Ελληνες δείχνουν να επιστρέφουν στα όσπρια, με την κατανάλωσή τους να έχει αυξηθεί κατά 21% από το 2009, άρα οι αλλαγές προς πιο οικονομικές επιλογές είναι εμφανείς.

Πηγή: kathimerini.gr