Σημαντικές Τάσεις στην Δαπάνη και Κατανάλωση Τροφίμων στην Ελλάδα την Τελευταία Δεκαπενταετία
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε με αφορμή την ημέρα διατροφής 2024 (16 Οκτωβρίου), παρατηρούνται σημαντικές εξελίξεις στη διατροφή και τις δαπάνες για είδη παντοπωλείου στη διάρκεια της τελευταίας 15ετίας. Συγκεκριμένα, το 2023 η δαπάνη ανά κεφαλή για παντοπωλεία ανήλθε σε 2,144 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,37% σε σύγκριση με το 2022 και 10,69% σε σχέση με το 2009.

Η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2023 εκτιμάται στα 21,6 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με 22,1 δισ. ευρώ το 2009. Το ποσό αυτό αφορά αποκλειστικά τη δαπάνη για τρόφιμα και άλλα είδη παντοπωλείου, αλλά δεν περιλαμβάνει τα έξοδα που σχετίζονται με την εστίαση και τον τουρισμό. Ανά κατηγορία, η δαπάνη για τρόφιμα διαμορφώνεται σε 1,670 ευρώ ανά έτος ανά κεφαλήν, αντιπροσωπεύοντας το 19,58% των συνολικών δαπανών.

Τα ευρήματα δείχνουν αύξηση στη δαπάνη σε βασικές πηγές υδατανθράκων, με το ψωμί και τα ζυμαρικά να σημειώνουν αύξηση 10% το 2023 σε σχέση με το 2022 και 23% σε σχέση με το 2009. Αντιθέτως, το μοσχαρίσιο κρέας και το κρέας από αιγοπρόβατα, παρά τη μείωση στη διαχρονική τους δαπάνη, παρουσίασαν το 2023 αύξηση κατά 6% και 64% αντίστοιχα. Σημαντικές αλλαγές καταγράφονται και στην κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, όπου το πλήρες γάλα παρουσίασε μείωση, σε αντίθεση με το γάλα χαμηλών λιπαρών και τα αυγά.

Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση της δαπάνης για ελαιόλαδο κατά 28% το 2023 σε σχέση με το 2022, καθώς και η αύξηση κατά 14% για τα φρούτα και 15% για τα λαχανικά από το 2009. Παράλληλα, η κατανάλωση σε ποσότητες δείχνει σημαντικές μεταβολές. Το ψωμί και τα λοιπά προϊόντα αρτοποιίας παρουσίασαν μείωση κατά 6% φτάνοντας περίπου τα 4 κιλά μηνιαίως. Τα ζωικά πρωτεϊνούχα προϊόντα σημείωσαν επίσης μείωση, με τα πουλερικά να εξαιρούνται καθώς η κατανάλωσή τους αυξάνεται.

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, ιδιαίτερα του φρέσκου γάλακτος, μειώθηκε κατά 42%, με την προτίμηση να μετατοπίζεται σε προϊόντα χαμηλών λιπαρών. Εντυπωσιακή είναι η μείωση της κατανάλωσης ελαιόλαδου, που βρίσκεται περίπου στο 35%, πιθανώς λόγω των αυξημένων τιμών του.

Η συνολική τάση που παρατηρείται είναι μια στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές, με αύξηση στην κατανάλωση φυτικών πρωτεϊνών, ενώ παράλληλα οι δαπάνες για αλκοολούχα ποτά δείχνουν τάση ανόδου, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης κατανάλωσης στο σπίτι.

Τέλος, η έρευνα καταδεικνύει επίσης μείωση στην κατανάλωση καυσίμων κατά 67% και μικρή αύξηση στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας παρά τις μεγάλες αυξήσεις στην τιμή τους. Η συνολική εικόνα αναδεικνύει μια σημαντική ανατροπή στις διατροφικές συνήθειες και στις δαπάνες των Ελλήνων την τελευταία δεκαπενταετία.

Πηγή: kathimerini.gr