Η Χορευτική Συνάντηση Πολιτισμών στο Βερολίνο: Μια Γιορτή Συμπερίληψης και Δημιουργικότητας
Στην Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο, με την ευκαιρία μιας εκδήλωσης, παρατήρησα μια μεγάλη σκηνή όπου είκοσι-τριάντα παιδιά χόρευαν έναν αμανέ. Από τους στίχους, μόνο το «χαμπίμπι» μου φάνηκε οικείο. Ορισμένα κορίτσια φορούσαν μαντίλα και μιλούσαν σπαστά γερμανικά. Οι περήφανες μαμάδες κατέγραφαν τη χορογραφία ενώ το κοινό συμμετείχε, με τον ενθουσιασμό να αυξάνεται όταν η μουσική άλλαξε σε γερμανικό τραπ. Η ατμόσφαιρα ήταν ζωντανή καθώς τα παιδιά χόρευαν και έπαιζαν, με τον επικεφαλής της ομάδας να προσπαθεί να βάλει μια τάξη.

Γύρω από την εκδήλωση, αναδείχθηκε η αντίθεση μιας χαρούμενης στιγμής χορού με το συγκείμενο γενικευμένης ξενοφοβίας που παρατηρείται στη Γερμανία, ειδικά μετά τις πρόσφατες εκλογικές επιτυχίες της Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD). Η εκδήλωση είχε στόχο τη συμμετοχή και την ενσωμάτωσή των παιδιών προερχόμενων από διάφορα μεταναστευτικά υπόβαθρα. Ήταν προγραμματισμένη να συνοδευτεί από διάσημους χορογράφους, όπως η Σάσα Βαλτς.

Στην καρδιά αυτού του εγχειρήματος βρισκόταν ο Κοσμάς Κοσμόπουλος, Έλληνας εκπαιδευτικός που έχει αφιερωθεί στο χορό και τη διαπαιδαγώγηση παιδιών. Το σχολείο του βρίσκεται στο Βέντινγκ, μια γειτονιά του Βερολίνου με υψηλό ποσοστό μεταναστών. Εδώ, το ένα τρίτο των κατοίκων είναι μετανάστες και σχεδόν το 90% των μαθητών στα σχολεία έχουν παρόμοιο υπόβαθρο. Συνήθως η ανεργία φτάνει το 10%, με το 40% να ζει με επιδόματα.

Ο Κοσμάς, ο οποίος έχει ρίζες στην Γερμανική Σχολή Αθηνών, είχε πειραματιστεί με τη μουσική και τη χορογραφία στο σχολείο του, καταφέρνοντας να κινητοποιήσει και τους γονείς. Θυμάται χαρακτηριστικά τη στιγμή που η Σουζάνε Λίνκε, μια θρυλική χορεύτρια, συμμετείχε στην εκδήλωση, και πώς τα παιδιά θέλησαν να φωτογραφηθούν μαζί της όταν συνειδητοποίησαν ποια είναι.

Η αποδοχή του χορού στο σχολείο υπήρξε μια δύσκολη διαδικασία, καθώς οι γονείς αρχικά ντρέπονταν να συμμετάσχουν. Ωστόσο, οι γιορτές και οι εκδηλώσεις βοήθησαν στην αποδοχή του χορού, όπως η Χειμωνιάτικη γιορτή που πραγματοποιήθηκε το 2012 και προσέλκυσε μεγάλο πλήθος γονέων.

Η εκπαίδευση στη Γερμανία έχει αποκεντρωμένο χαρακτήρα, κάτι που επιτρέπει στα σχολεία να διαμορφώνουν το πρόγραμμά τους σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Στο σχολείο του Κοσμά, ο χορός και το θέατρο αποτελούν σημαντικούς πυλώνες του προγράμματος.

Αν και αντιμετωπίζει σπανίως αντιδράσεις από υπερπατριώτες Γερμανούς, ο Κοσμάς αναγνωρίζει την πρόκληση που ενέχει η εργασία του στην πολυπολιτισμική περιοχή του Βέντινγκ. Το γεγονός ότι μοιάζει με πολλούς από τους μαθητές και τους γονείς τους διευκολύνει την αποδοχή του.

Πηγή: kathimerini.gr