Αναδεικνύεται, λοιπόν, το ερώτημα πόσο βιώσιμη είναι η αντικατάσταση ενός πλήρως λειτουργικού κινητού κάθε δύο χρόνια μόνο επειδή η μπαταρία του είναι δύσκολο να αντικατασταθεί. Στον τομέα των αυτοκινήτων, η αποστολή σχεδόν 1,5 δισεκατομμυρίου θερμικών οχημάτων στις χωματερές για να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά, γεννά ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα των περιβαλλοντικών στόχων που σχετίζονται με τις εκπομπές CO2.
Μια πιθανή λύση βρίσκεται στη μετατροπή των θερμικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά μέσω του retrofit. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει πολλές προκλήσεις ως προς την υλοποίηση, το κόστος και τους περιορισμούς. Η εγκατάσταση ενός ηλεκτρικού κινητήρα σε ένα παλιό όχημα μπορεί να κοστίσει έως και 100.000 ευρώ, με τα οικονομικά κίνητρα της πολιτείας να παίζουν σημαντικό ρόλο στην απόφαση ενός κατόχου να προχωρήσει σε αυτή τη μετατροπή.
Σημαντικός παράγοντας είναι η υποστήριξη από πιστοποιημένα συνεργεία και η ασφαλής τοποθέτηση των μπαταριών, για την αποφυγή προβλημάτων στις συγκρούσεις και στη λειτουργία του οχήματος. Η εγκατάσταση μπορεί να διαρκέσει από λίγες ώρες έως ημέρες, ανάλογα με το μοντέλο.
Η ρυθμιστική νομοθεσία διαφέρει κατά τόπους. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι απαιτήσεις για τις μετατροπές είναι πιο χαλαρές, με την προϋπόθεση ότι δεν προστίθενται στοιχεία που εκπέμπουν ρύπους. Αντίστοιχα, στην Ευρώπη, πολλές χώρες έχουν αρχίσει να θεσπίζουν αυστηρές προϋποθέσεις για τις μετατροπές αυτές. Η Γερμανία έχει αρκετά πιστοποιημένα κιτ, ενώ στη Γαλλία, η νομοθεσία επιτρέπει την ηλεκτρική μετατροπή οχημάτων μέσω πιστοποιημένων συνεργείων, με οικονομική υποστήριξη από την κυβέρνηση.
Η Renault και άλλες εταιρείες εξερευνούν την τάση του retrofit στην αυτοκινητοβιομηχανία και αναπτύσσουν σχέδια συνεργασίας για την προμήθεια κιτ μετατροπής. Στη Μεγάλη Βρετανία και σε άλλες χώρες, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για custom μετατροπές κλασικών αυτοκινήτων, όπως το Land Rover Defender ή η Rolls-Royce Phantom, με κόστος που μπορεί να φτάνει τα 100.000 ευρώ.
Στην Ελλάδα, ενώ η ηλεκτροκίνηση είναι σχετικά νέα, υπήρξαν προσπάθειες στο παρελθόν για μετατροπές παλιών οχημάτων, όπως ένα Fiat Panda και ένα Citroen Saxo VTS. Δυστυχώς, η έλλειψη υποδομών και η περιορισμένη εμβέλεια των οχημάτων αυτών περιόρισαν την εμβέλεια εφαρμογής τους.
Τέλος, οι προοπτικές για μετατροπές παλαιών οχημάτων σε ηλεκτρικά παραμένουν περιορισμένες, χωρίς οικονομικά κίνητρα και με ασαφές νομικό πλαίσιο. Αν η μετατροπή αυτή κρίνεται δύσκολη, το κράτος θα πρέπει να εξετάσει άλλες μορφές στήριξης για την αντικατάσταση των ρυπογόνων αυτοκινήτων με πιο σύγχρονα μοντέλα που πληρούν περιβαλλοντικά κριτήρια.
Πηγή: kathimerini.gr