Αρχική Ελλάδα Πόλεμος στην Ουκρανία: Ποια προϊόντα εισάγει η χώρα μας από την Ρωσία...

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ποια προϊόντα εισάγει η χώρα μας από την Ρωσία -Τι γίνεται με τις εξαγωγές

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στην οικονομία σε διεθνές επίπεδο και κατ’ επέκταση επιρρεάζεται σημαντικά και η Ελλάδα.

Μάλιστα ο πόλεμος έρχεται αμέσως μετά την πανδημία δημιουργώντας ένα ακόμα πιο δύσκολο κλίμα.

Όπως αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αλεξάνδρα Χαζάπη-Πίττα, αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και διευθύνουσα σύμβουλος και αντιπρόεδρος του ΔΣ της μελισσοκομικής εταιρείας Αττική-Πίττας, ο εξαγωγικός κόσμος παρακολουθεί με ιδιαίτερη αγωνία τις τραγικές εξελίξεις στην Ουκρανία, προκειμένου να καθορίσει την στάση του.

Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει η χώρα μας από την Ρωσία είναι πετρέλαιο, αέριο, αλουμίνιο, χαλκός αλλά και σιτηρά, τα οποία θα έχουν μεγάλη επίπτωση στις εξαγωγές των τροφίμων που τα χρησιμοποιούν. Προβληματισμός, σύμφωνα με την κυρία Χαζάπη-Πίττα, επικρατεί για τη χώρα-προμηθευτή των προϊόντων αυτών καθώς και για τις παγκόσμιες τιμές που θα διαμορφωθούν. Οι υψηλά διαμορφούμενες τιμές θα έχουν σημαντική επίπτωση στο ήδη επιβαρυμένο ελληνικό ισοζύγιο. Και οι αυξήσεις γενικά θα επηρεάσουν τις εισαγωγές πρώτων υλών, υλικών συσκευασίας, μεταφορικού κόστους κλπ. «Υπό αυτές τις συνθήκες παραμένει ζωτικής σημασίας να μην διασαλευθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Δεν πρέπει επ’ ουδενί να υπονομευθεί η δυναμική που έχουν αναπτύξει τα ελληνικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές. Είναι κρίσιμο να στηριχθούν οι εγχώριες βιομηχανίες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση και παράλληλα να δοθούν κίνητρα, ώστε να τονωθεί η εγχώρια παραγωγή. Το μόνο κάπως παρήγορο είναι ότι δεν θα αυξηθούν οι τιμές μόνο των ελληνικών τροφίμων ή και των άλλων εξαγωγικών προϊόντων αλλά και των τροφίμων και των εξαγωγικών προϊόντων και στις άλλες χώρες, οπότε θα υπάρξει αντίστοιχη επίδραση σε όλες τις χώρες που κάνουν εξαγωγές.

Τι ισχύει με τις εξαγωγές τροφίμων

Εστιάζοντας στις εξαγωγές του κλάδου τροφίμων η κ. Χαζάπη-Πίττα τονίζει ότι κατά την έναρξη της πανδημίας υπήρξαν πολλές δυσκολίες, στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις μεταφορές, καθώς και στην προμήθεια των πρώτων υλών. Παρά τις πολλές δυσκολίες που αντιμετώπισε όλη η εφοδιαστική αλυσίδα στην αρχή της πανδημίας, οι Έλληνες μεταφορείς, καθώς και οι Έλληνες εξαγωγείς, ευτυχώς προσαρμόστηκαν πολύ γρήγορα και κατάφεραν να αντιμετωπίσουν όλα τα εμπόδια που προέκυψαν ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις εξαγωγές και μάλιστα να τις αυξήσουν σε όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και των ποτών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών ΚΕΕΜ, τον επιστημονικό βραχίονα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, οι δέκα χώρες στις οποίες εξάγεται περισσότερο η κατηγορία τρόφιμα & ζώντα ζώα (για το 2020) είναι οι: Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ισπανία, Ρουμανία, Κύπρος, Βουλγαρία, Ολλανδία και Γαλλία. Σημειώνεται ότι η Ισπανία αναρριχήθηκε από τη 10η θέση που κατείχε το 2019 στην 5η το 2020. Επίσης, πάνω από το 83% των εξαγωγών γίνονται σε χώρες της Ευρώπης.

Τα τελευταία 5 χρόνια υπάρχει συνεχής αύξηση εξαγωγών στην κατηγορία τρόφιμα και ζώντα ζώα

Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει συνεχής αύξηση των εξαγωγών στην κατηγορία τρόφιμα & ζώντα ζώα και πιο συγκεκριμένα το 2019 υπήρξε αύξηση 4,5%, το 2020 υπήρξε αύξηση 10,6% και το 2021 υπήρξε αύξηση 10%. Η συμβολή της κατηγορίας αυτής στο σύνολο των εξαγωγών αυξήθηκε από 14,1% που ήταν το 2019 σε 17,2% το 2020 και σε 14,7% το 2021.

Οι δέκα χώρες στις οποίες εξάγεται περισσότερο η κατηγορία ποτά και καπνός (για το 2020) είναι οι: Βουλγαρία, Γερμανία, Ιαπωνία, Βέλγιο, Κύπρος, Λιβύη, Πολωνία, Αλβανία, Τσεχία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Οι χώρες που πραγματοποίησαν είσοδο στη δεκάδα σε σχέση με το 2019 είναι η Πολωνία, η Τσεχία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με αποτέλεσμα η Ολλανδία, οι ΗΠΑ και η Αίγυπτος να μείνουν εκτός δεκάδας. Πάνω από το 68% των εξαγωγών γίνονται σε χώρες της Ευρώπης.

Εξαγωγές σε λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής

Τα τελευταία 5 χρόνια υπάρχει συνεχής αύξηση των εξαγωγών στην κατηγορία ποτά και καπνός και πιο συγκεκριμένα το 2019 υπήρξε αύξηση 3,5%, το 2020 υπήρξε αύξηση 6,6% και το 2021 υπήρξε αύξηση 15,5%. Η συμβολή της κατηγορίας αυτής στο σύνολο των εξαγωγών αυξήθηκε από 2,2% που ήταν το 2019 σε 2,6% το 2020 και σε 2,3% το 2021.

Οι δέκα χώρες στις οποίες εξάγεται περισσότερο η κατηγορία λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης (για το 2020) είναι οι: Ιταλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ισπανία, Αυστρία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρουμανία & Σουηδία. Αξιοσημείωτη παρατήρηση αποτελεί το γεγονός ότι η Ισπανία αναρριχήθηκε από την 11η θέση που κατείχε το 2019 στην 5η το 2020, ενώ η Κύπρος δεν βρίσκεται ούτε στις 15 πρώτες χώρες για το έτος 2020. Το 87% των εξαγωγών γίνονται σε χώρες της Ευρώπης.

Τα τελευταία πέντε χρόνια αναδεικνύουν την εποχικότητα της κατηγορίας λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης και πιο συγκεκριμένα το 2019 υπήρξε μείωση -40,1%, η οποία ακολουθήθηκε από αύξηση της τάξεως του 36,5% το 2020 και στη συνέχεια περιορίστηκε στο 26,6% για το 2021. Η συμβολή της κατηγορίας αυτής στο σύνολο των εξαγωγών αυξήθηκε από 1,2% που ήταν το 2019 σε 1,9% το 2020 και σε 1,8% το 2021. Βέβαια σχετικά με την κατηγορία αυτή θα πρέπει κάποια στιγμή να διαχωρισθεί η εξαγωγή του συσκευασμένου ελαιόλαδου που είναι συνεχώς ανερχόμενο από την εξαγωγή χύμα ελαιόλαδου κυρίως στην Ιταλία όπου μάλιστα συσκευάζεται ως ιταλικό.

Στις 20 πρώτες θέσεις με τα σημαντικότερα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα στον κόσμο κατά το έτος 2021 εμφανίζονται κατηγορίες τροφίμων, όπως ψάρια, λαχανικά, παρθένο λάδι, βερύκοκα, κεράσια και ροδάκινα. Από τα παραπάνω στοιχεία, σύμφωνα με την κ. Χαζάπη-Πίττα, συνεπάγεται πως «η πανδημία δεν επηρέασε αρνητικά τις εξαγωγές στα τρόφιμα και ποτά. Αντίθετα, οι κατηγορίες τροφίμων και ποτών αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας».

Οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν άνοδο 33,9%

Προσθέτει επίσης, ότι «με το δεξί ξεκίνησε η νέα χρονιά για τις ελληνικές εξαγωγές συνολικά, οι οποίες κατέγραψαν άνοδο 33,9% τον πρώτο μήνα του 2022. Πρόκειται για μια ενθαρρυντική εξέλιξη, η οποία δεδομένων των συνθηκών επιτρέπει συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια».

Σχετικά με τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, τον Ιανουάριο του 2022 καταγράφονται ανοδικές τάσεις για όλους τους κλάδους, με μοναδική εξαίρεση τον κλάδο των λαδιών (-4,7%). Στην κατηγορία τρόφιμα & ζώντα ζώα η αύξηση τον Ιανουάριο είναι +20,1%, Σημαντική ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται στα πετρελαιοειδή-καύσιμα (+93,5%), στα βιομηχανικά (+26,8%), στα χημικά (+4,9%) και στα μηχανήματα (+42,1%).

Πάντως, όπως συμπληρώνει η κυρία Χαζάπη-Πίττα, «για την χώρα μας είναι μεγάλη ανάγκη να αυξάνονται συνεχώς οι εξαγωγές για να αντιστραφεί ή έστω να μετριαστεί το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο. Μόνο έτσι θα οικοδομήσουμε μια πραγματικά ισχυρή οικονομία, η οποία θα αντέχει στους κραδασμούς της παγκόσμιας οικονομίας».

Πηγή: gargalianoionline.gr

Πρέπει να διαβάσετε

Barry Callebaut: Βρήκαν σαλμονέλα στο μεγαλύτερο εργοστάσιο σοκολάτας στον κόσμο

Συναγερμός έχει σημάνει μετά την ανακοίνωση του ελβετικού ομίλου Barry Callebaut, πως βρέθηκε σαλμονέλα στο μεγαλύτερο εργοστάσιο σοκολάτας στον κόσμο!Η Barry Callebaut, παγκόσμιος καλοσσός...

Πισπιρίγκου: Στις 4 Ιουλίου επιδιώκει να καταθέσει – Ψάχνει στην δικογραφία επιχειρήματα για να την ανατρέψει

Με ένα μεγάλο φάκελο στα χέρια, οι δύο αστυνομικοί του τμήματος Ανθρωποκτονιών πλησιάζουν την είσοδο των φυλακών Κορυδαλλού, για να παραδώσουν στην 33χρονη Ρούλα...

Βρετανία: Σοκαριστικό βίντεο – Συμμορία διαλύει με ρόπαλα ΙΧ και στέλνει 2 άτομα στο νοσοκομείο

Σοκαριστικά πλάνα από την επίθεση μιας συμμορίας στη Βρετανία, συγκεκριμένα στο Μπέρμιγχαμ, κάνουν τον γύρο του κόσμου. Δύο νεαροί άνδρες, 23...

«Εκτοξεύθηκε» η χρήση του διαδικτύου από τους άνω των 50

«Σερφάρουν» οι άνω των 50 στην Ελλάδα και ιδιαίτερα οι ηλικίες 65-74 ετών. Σύμφωνα με τη νέα πανελλαδική έρευνα «Focus on Tech Life» της...

Ακρίβεια: Αυξήσεις και στα καθαριστικά σπιτιού – 19,5% πάνω το χαρτί υγείας

Δεν υπάρχει κατηγορία προϊόντων που να μην έχει σαρώσει το κύμα ακρίβειας, το οποίο έχει βάλει «φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών...