Σήμερα, αναλογιζόμενοι το «Καφενείο Παρθενών», που ζωγράφισε ο Τσαρούχης το 1955 στη γωνία των οδών Αιόλου και Πανεπιστημίου, η σύγκριση μεταξύ του παρελθόντος και του σύγχρονου τοπίου μπορεί να αποκαλύψει σημαντικές αλλαγές στην πόλη. Το καφέ είχε μεταφερθεί προσωρινά εκεί από ένα άλλο κτίριο που είχε κατεδαφιστεί. Η εικόνα του έργου, γεμάτη αθηναϊκότητα, αντικατοπτρίζει τη βαθιά κατανόηση του Τσαρούχη προς το πνεύμα του νεοκλασικισμού.
Στο σημερινό ανάγνωσμα της περιοχής, το παλιό διώροφο κτίριο που φιλοξενούσε το «Καφενείο Παρθενών» δεν υπάρχει πια. Αντίκρισμα του παρακείμενου νεοκλασικού, το οποίο σώζεται, είναι το ανακαινισμένο κτίριο του παλαιού ξενοδοχείου «Απόλλων». Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε φάση αποκατάστασης για την επανέκδοση ως ξενοδοχείο. Ο Τσαρούχης αποτύπωσε απόψεις της Αθήνας που πια είναι άγνωστες, κουβαλώντας ένα αυθεντικό κομμάτι της αθηναϊκής ιστορίας.
Η όψη που παρουσίαζε η γωνία Αιόλου και Πανεπιστημίου στο έργο του Τσαρούχη μπορεί να φαντάζει ιδανική, αλλά σήμερα φαίνεται διαφορετική, ανεβάζοντας ακόμα πιο ψηλά τη διαφορά. Η αρχιτεκτονική του νεοκλασικισμού – το μέτρο, η κομψότητα και η αρχοντιά – έχουν µεταμορφωθεί ή σε πολλές περιπτώσεις έχουν εκλείψει. Σήμερα, η νέα εικόνα προκαλεί σοκ αλλά παράλληλα μπορεί να μας φωτίσει τις αλλαγές που υποδηλώνουν την τροπή της πόλης και τις δυνατότητες βελτίωσής της.
Πηγή: kathimerini.gr