Αρχική Οικονομία Σούπερ μάρκετ: Πρώτα η τιμή, μετά η ποιότητα – Πώς ψωνίζουν πλέον...

Σούπερ μάρκετ: Πρώτα η τιμή, μετά η ποιότητα – Πώς ψωνίζουν πλέον οι Έλληνες

Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL) από τα σούπερ μάρκετ φαίνεται πως κάνουν οι καταναλωτές στην Ελλάδα προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, λόγω της ακρίβειας που έχει βάλει «φωτιά» στην τσέπη τους και η οποία τους οδηγεί να βάζουν την παράμετρο «ποιότητα» πιο χαμηλά από την αυτήν της τιμής.

Το παραπάνω συμπέρασμα αποτυπώνεται σε έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές.

«Οι σημερινές διεθνείς εξελίξεις δείχνουν ότι η πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών θα συνεχιστεί τόσο λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας, όσο και λόγω των διεθνών πιέσεων στις τιμές των πρώτων υλών τροφίμων. Εφόσον πραγματοποιηθεί αυτή η πρόβλεψη είναι δεδομένο ότι τα φθηνότερα προϊόντα γενικά και ειδικά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα αποτελούν πιο δελεαστικές επιλογές για τους καταναλωτές» επισημαίνεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Συγκριτικά με το 2020, τόσο το 2021 όσο και τη φετινή χρονιά πολλοί περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, σε ποσοστό 50% έναντι 38% το προηγούμενο έτος. Η διαφορά αυτή αποδίδεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, στις εξελίξεις που συντελούνται στο καταναλωτικό κοινό, το διαθέσιμο εισόδημα του λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας-μεταφορών και τις ανατιμήσεις των προϊόντων.

04 04 2022 sx1

Με δεδομένες τις αυξήσεις τιμών αρκετών προϊόντων λόγω των διεθνών εξελίξεων (πανδημία, πόλεμος στην Ουκρανία κλπ) η χαμηλότερη τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας γίνεται πιο «δελεαστική» για τους αγοραστές, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ. Άλλωστε, το ποσοστό των καταναλωτών που θεωρεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φθηνότερα από τα επώνυμα παραμένει αμετάβλητο το 2021 σε σχέση με το 2020 σε ποσοστό 65%, κάτι που δείχνει ότι πρακτικά δεν άλλαξε η εικόνα που έχει το αγοραστικό κοινό για την συγκριτική τιμή των προϊόντων αυτών, αλλά με βάση την χρονική εξέλιξη των τιμών, πλέον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανταποκρίνονται ως σχέση ποιότητας τιμής καλύτερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ίδια είναι και η εικόνα σε σχέση με την ελληνικότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι αυτά τα προϊόντα είναι πιο «ελληνικά» να αυξάνεται λίγο από 47% σε 49%.

Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο 2019-2020 τα ποιοτικά κριτήρια κυριαρχούσαν στο σκεπτικό του αγοραστικού κοινού. Συγκεκριμένα, το 2019 το 37% των αγοραστών δήλωναν ότι αγόραζαν με βασικό κριτήριο την ποιότητα έναντι 31% με βάση τη χρηματική δαπάνη. Δύο χρόνια μετά η εικόνα έχει αναστραφεί με το 39% να δηλώνει ότι αγοράζει με βάση τη χρηματική δαπάνη και το 29% με βάση τα ποιοτικά κριτήρια.

04 04 2022 sx2

Πλέον, η στροφή του καταναλωτικού κοινού έχει αρχίσει να εξεικονίζεται και στα στοιχεία των πωλήσεων. Σημειώνεται ότι παραδοσιακά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί των πωλήσεων παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερα από τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, με τα ποσοστά να κινούνται την τελευταία δεκαετία στην περιοχή του 25%-30% στην Ελλάδα έναντι 40-45% στη Δυτική Ευρώπη.

Όπως καταγράφεται στα στοιχεία πωλήσεων σουπερμάρκετ που παρουσίασε η εταιρεία IRI στη γενική συνέλευση του ECR Hellas στις 23/3/2022, τις πρώτες 9 εβδομάδες του 2022, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους κατά 9,7%, ενώ οι συνολικές πωλήσεις των ταχυκίνητων προϊόντων σουπερμάρκετ είναι σταθερές με μεταβολή -0,1%. Φαίνεται δηλαδή ότι οι καταναλωτές προσπαθούν σε αυτή τη χρονική συγκυρία να στραφούν σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων, οι οποίες μαζί με τις προσφορές και τις εκπτώσεις (αποτελούν εργαλεία των λεγόμενων «έξυπνων αγορών») και μπορούν να τους βοηθήσουν να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο «όγκου» αγορών με σταθερή δαπάνη. Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας είναι τα ζυμαρικά, τα απορρυπαντικά, ο καφές, σοκολατοειδή και κάποια κατεψυγμένα είδη.

Πηγή: gargalianoionline.gr

Πρέπει να διαβάσετε

Μωβ μέδουσες: Διπλή επίθεση σε γυναίκα στα Χανιά – Τα σημάδια και τα συμπτώματα

Παραμένει έντονο το φαινόμενο με τις μωβ μέδουσες στις ελληνικές θάλασσες, οι οποίες έχουν γίνει πονοκέφαλος για τους λουόμενους.Θύμα των μωβ...

Δημοσκόπηση GPO: Ποιες οι διαφορές των κομμάτων (πίνακας)

Με 8,9% διαφορά προηγείται στην πρόθεση ψήφου η ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, όπως καραγράφεται στο δεύτερο μέρος του Οικονομικού Βαρόμετρου της GPO για το powergame.gr. Συγεκριμένα, η ΝΔ διατηρεί προβάδισμα 8,9 ποσοστιαίων...

Επίδομα διακοπών 200 ευρώ με δικαιούχους σε επανάληψη, στο τραπέζι η πληρωμή του

Μετά τις ανακοινώσεις για το power pass και το fuel pass 2 η κυβέρνηση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο και για επιταγή καλοκαιριού 200 ευρώ,...

Τουρισμός για όλους: Ανοίγουν εντός της εβδομάδας οι αιτήσεις – Πώς θα πάρετε τα 150 ευρώ

Στις 8-9 Ιουλίου ανοίγει η πλατφόρμα αιτήσεων για το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους», που θα παρέχει ψηφιακή κάρτα 150 ευρώ προς χρήση σε οποιοδήποτε...

ΗΠΑ: Δικαστής απαγόρευσε σε 10χρονη θύμα βιασμού να κάνει άμβλωση – Αναγκάστηκε να αλλάξει πολιτεία

Τρεις μέρες μετά την κατάργηση του συνταγματικού δικαιώματος της άμβλωσης στις ΗΠΑ, η ιστορία ενός 10χρονου κοριτσιού που έπεσε θύμα βιασμού...